W tureckiej szkole

18 marca 2012

Obecność Polski w Unii Europejskiej daje niesamowite możliwości również nauczycielom. Otóż, mogą oni starać się o staże, praktyki, kursy w różnych krajach unijnych i w ten sposób doskonalić swój warsztat nauczycielski, pogłębiać znajomość języków obcych i poznawać nowe miejsca i ludzi.

I mi się udało. Z małej kaszubskiej szkółki w Starej Hucie koło Kartuz trafiłam w ramach programu Comenius „Uczenie się przez całe życie” na tygodniowy kurs do Antalyi w Turcji, gdzie wraz z 17 innymi nauczycielami z 9 różnych państw europejskich uczestniczyłam w warsztatach uczących pisać projekty. W międzynarodowych grupkach wymyślaliśmy ideę projektu, a potem na wielogodzinnych ćwiczeniach wypełnialiśmy skomplikowane aplikacje. Moja łotewsko- czesko- portugalsko- polska grupa stworzyła projekt „Słodycze w Europie” uznając ,że „słodki temat” jest równie bliski wszystkim dzieciom. Dzięki projektowi uczniowie, nauczyciele i całe społeczności szkolne mogą wiele dowiedzieć się więcej zarówno o roli słodyczy w kulturze i gospodarce swojego regionu, ich związkach ze zdrowiem, sztuką i ekonomią, ale i pogłębić znajomość języka angielskiego.

Oprócz wielogodzinnych ćwiczeń byliśmy na kilku ciekawych wycieczkach, m.in. w dużej szkole podstawowej w Antalyi, na wiejskim bazarze, w starożytnym mieście u stóp tureckiego Olimpu, a nawet w tureckiej operze. Mieszkaliśmy w pięknym hotelu, z okien którego widziałam Morze Śródziemne i minaret, skąd pięć razy dziennie słyszałam muezina bosko, bo o Bogu, wyśpiewującego modlitwy.

Z pobytu w Turcji przywiozłam sobie i bliskim kilka pamiątek oraz silne postanowienie, aby doskonalić znajomość języka angielskiego. I to jest najważniejsze.

Halina Bobrowska